Tuesday, October 25, 2011

En helt vanlig dag / Ihan tavallinen päivä


Tänkte berätta litet om min vardag
vet inte om den e så speciell, men...
Åker från jobbet kl 16
via butiken,
där jag kämpar med det eviga problemet
om vad vi skall äta ;)
det blir ju inget speciellt till mat såhär i veckorna
försöker göra så att vi äter sådant som 
tex tacos och plättar på veckoslutet
Min 12 åring e det lätt att göra mat åt
han gillar spagetti/makaroner och ketchup
men det äter ju inte de andra, inte varje dag  iaf ;)
Ja så det blir typ maletköttsås till kvällsmat...
sen e det ju hela baletten med djuren
matar hundarna o kisse
e ute med hundarna en stund
( de e lösa på gården, utom Viivi, 
som tror att hon e jakthund och springer dövörat iväg)
leriga tassar kommer in, föses till köket 
sen blir det att damsuga - det gör jag varje dag
hundhår och sand/lera överallt
sen e det tvätt av kläder, hänga upp och torka 
ja ni vet....
sen måste jag se till att ungarna läser sina läxor,
det e lite motigt ibland!
Ibland ska ungarna föras/hämtas från träningen
om jag hinner så fixar jag något i stallet ännu en stund
mest e det min dotter som sköter 6 hästar på kvällen
jag sköter ju om de på morgonen =)
kliver omkring i gyttjan, för ut hö till hagarna
vattnar hästarna, och för ut dem...
Kl 22 brukar jag försöka sätta mig ner..
försöker se nåt tv program ;)
brukar somna ganska snart
och ser aldrig nåt tv program till slut!!
Hur ser dina kvällar ut??

Ajattelin kertoa vähän mun arjesta...
Lähden työstä klo 16 
menen kaupan kautta
kaupassa tuskailen joka päivä, 
en tiedä mitä ruokaa tehdä illaksi...
Yritän jättää herkut la/su illaksi
letut ja tacot syömme juhlaruokana
Kotona sitten teen ruokaa,
syömme joskus myöhemmin, jos lapsilla on treenit yms
kuskaan lapsia välillä liian paljon ;)
Koiria pitää ruokkia ja olla heidän kanssa ulkona
ovat muuten vapaana pihalla
paitsi Viivi, joka luulee olevansa metsästyskiora
eikä kuule kun sitä huutaa, 
vaan lähtee vaan menemään, kuurona mun huudoille!
Kotona imuroin joka päivä,
koirat tuovat sisälle paljon hiekkaa likaisilla tassuillaan...
pyykkiä pesen ainakin koneellisen /ilta
ripustan pyykkiä ja viikkaan kaappeihin...
Jos vielä ehdin menen vielä talliin
Minä hoidan 6 hevosta aamulla,
vien heinät aitauksiin, juotan, ja vien hevoset ulos
reilu puoli tuntia siihen menee...
Tyttäreni hoitaa hevoset illalla
onneksi :)
Klo 22 työpäiväni loppuu
istahdan tv:n eteen ja nukahdan yleensä kesken ohjelman
en näe ikinä mitään dekkareita yms loppuun asti!!
Miten sinun iltasi menee???
Ovatko työntäyteisiä vai rauhallisia?





1 comment:

  1. Har man djur och barn är det full rulle. Det är väldigt intensivt ett tag men sen när barnen blir äldre märker man att man får mer egentid.
    Kram Kicki

    ReplyDelete