Thursday, May 16, 2013

Ficus carica


Mitt fikonträd (ser mera ut som en buske?)
har kommit hem för ungefär en vecka sen :)
Den har varit ungefär 6 veckor i växthuset
 där jag köpte den, 
nu sa ägaren att jag måste ta hem det,
för det e så många som är intresserade av det...
Den får stå i växhuset än så länge,
men skall flytt ut på en varm plats
bara vi får "säker" sommar!
I dag har det varit varmt
I går var det varmt,
men i natt var det frost 
Som lägsta temperatur 0,6 grader i växthuset
och jag fick skrapa is från bilrutan kl 7 på morgonen
Om det blir riktigt kallt ute till natten
så får jag väl bära in fikonträdet
(och tomaterna och blommorna....)
Det kan bli ett endä bärande hit och dit :)

Aitoviikona on noin viikko sitten muuttanut kotiin
Kasvihuoneen omistaja, keneltä ostin tämän puun 
jo viikkoja sitten
sanoi että ihmiset ovat nyt niin kiinnostuneita puusta
että mun pitää viedä sitä nyt kotiin jo
Tästä pitäisi tulla puu, tai ainakin iso pensas
Se sa aolla kasvihuoneessa nyt
kunnes tulee kunnon kesä
sen jälkeen se muuttaa ulos lämpimään paikkaan
(ruukussa tietenkin)
Jos tulee kovia pakkasöitä
puu täytyy viedä sisälle
(tomaatintaimien ja kukkien lisäksi)
Täytyy seurata tilannetta, aikamoinen show voi tulla tästä...
viime yönä kasvihuoneessa oli alimmillaan 0,6 astetta
ulkona oli pakkasta aamulla
Auton ikkunat olivat jäässä vielä klo 7 aamulla....
Eilen oli lämmin päivä ja tänään vielä lämpimämpi päivä :)




No comments:

Post a Comment