Saturday, May 28, 2011

Kaffetåren - Kupillinen kahvia


Olen tässä tunnemylleryksen keskellä ehtinyt järjestää pikkuisen keittiössäkin,

(kts ed postaus, ratsastus on iloa, hikeä ja kyyneleitä ja joskus täysosuma)

minua kiehtoo vanhat esineet,
väri, muoto, käsityönä tehty jne,
nykyään kaikki tehdään koneilla, valmistuu nopeammin,
mutta ei kestä, kuten nyt esim tämä vanha kahvimylly...
mikähän meidän tämän päivän tavaroista voisi olla käyttökelpionen 50v päästä?

Har mitt i min glädjeyra hunnit ordna litet i köket i dag,

( se mitt förra inlägg, ridning är glädje, mycket svett och tårar 
och ibland en riktig fullträff)

Jag tycker om  gamla föremål,
form, färg, tanken på att nån har fixat den för hand,
Nuförtiden görs allt maskinellt,
och säg den grej som vi använder i dag,
som går att använda om 50 år?


Samtidigt är jag tacksam för att jag kan köpa kaffe i vakumförpackning,
för annars skulle jag ju inte hinna dricka kaffe....?!

Samalla olen kiitollinen siitä että inun ei tarvitse jauhaa kahvini itse,
olisihan se aikaaviepää puuhaa,
ja saattaisin jäädä ilman kahvia...vai?!


2 comments:

  1. testar med att kommentera här igen en gång efter ett tips på en annan blogg. har inte kunnat kommentera här på några dagar p.g.a. bloggerstrul :(
    h. ingela/alegni

    ReplyDelete
  2. ser man på, nu lyckades det! hurra!

    ReplyDelete