Wednesday, April 10, 2013

Fläder eller körsbär / Mustaselja vai kirsikka



Fläder/Selja
Sambucus Nigra Haschberg


Jag talade om på blombutiken att jag vill ha något speciellt till min trädgård
och fick info om att fläder, "Hirscberg"
Fläderbusken borde klara sig här i sydvästra Finland
Så om jag vill kan jag då köpa den ( första bilden)
Den skulle ju naturligtvis blomma alldeles ljuvligt 
och ge massor av frukt på hösten ;) ;)
Nåja...
Frågan e ju om den överhuvudtaget skulle växa,
Flädern odlas och växer vilt i sydligare länder
Och om den skulle växa så 
skulle den åtminstone inte få massor av bär
om de nu överhuvudtaget skulle hinna bli mogna...

Kerroin kukkakaupassa etä haluan puutarhaani jotakin erikoista
ehdotus nr 1 oli mustaselja, Haschbergerissa on makeat marjat
ja niitä tulee kuulemma runsaasti ;)
Kysymys kuuluu talvehtiiko tämä pensas 
edes täällä Lounaissuomessa?
ja kukkiiko?
Jos kukki ja jos tulee marjoja niin ne eivät välttämättä
edes ehdi kypsyä ennen syksyn pakkasia




Makeakirsikka "Stella katalin"
olisi varmaan järkevämpi vaihtoehto :)
Mutta kun ei ole ole muutenkaan tapumusta olla niin järkevä....

Körsbär "Stella katalin"
skulle antaglogen vara ett bättre val...
vet inte om jag annars heller gör så vettiga val ;)


Eftersom jag inte kan välja
så tänkte jag om jag skulle a båda två :)
(måste vänta och se vad de kostar)
Återkommer med denhär saken =)

Ja koska en osaa päättää 
niin ajattelin että voisin ottaa molempia ;)
(täytyy ensin katsoa paljonko maksaa)
Lisää aiheesta myöhemmiin =)

kuvat varastettu sori!
Bilderna stulna, ursäkta mig!

No comments:

Post a Comment